Nowe zasady leasingu obowiązujące od 2019 “w pigułce”
Zmiany w leasingu operacyjnym samochodów osobowych oraz najmie długoterminowym aut, który – nota bene – jest specyficzną formą umowy leasingu operacyjnego auta osobowego, nastąpiły z dniem 1 stycznia 2019 roku. Obowiązują zatem obecnie.
♦
Ustawowo podniesiono limit amortyzacji z 20 000 Euro do wysokości 150 000 zł. Oznacza to, że w przypadku chęci nabycia (np. na kredyt lub za gotówkę) auta spalinowego lub hybrydowego przewyższającego swą ceną kwotę limitu musimy uwzględnić ją w szacunkach opłacalności, gdyż wydatków powyżej tej kwoty nie zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów. Pamiętajmy, że do końca 2018 r. limit ten wynosił 20 000 Euro.
♦
W przeciwieństwie do wcześniejszych lat, od roku 2019 limitem amortyzacyjnym objęty został leasing aut osobowych. Wcześniej objęty nim był tylko kredyt i zakupy za gotówkę. Oznacza to, że w 2020 r. do kosztów uzyskania przychodu (KUP) możemy zaliczać wydatki leasingowe (wpłatę wstępną i każdą ratę leasingową) tylko do wysokości tego limitu i w proporcji w jakiej pozostaje wartość limitu do wartości auta.
♦
Proporcję, o której mowa powyżej najlepiej wytłumaczyć na prostym i bardzo ogólnym przykładzie. Załóżmy, że firma wzięła w leasing samochód osobowy o wartości 300 tys. zł, czym przekroczyła dwukrotnie limit 150 tys. zł. Wtedy do KUP będzie mogła zaliczyć jedynie połowę (150 000 zł/300 000 zł = 1/2 = 50%) wydanej sumy na wpłatę inicjalną oraz połowę każdej kolejnej raty leasingowej. Także obowiązkowe przy leasingu ubezpieczenie AC, którego cena jest powiązana z wartością auta będzie musiała rozliczyć w ten sam sposób – czyli proporcjonalnie wg wyliczonej proporcji (tu 1/2). Tak samo ubezpieczenie GAP. Natomiast ubezpieczenie obowiązkowe OC zaliczy już w 100% do KUP bez względu na wartość auta.
♦
Czy limit 150 tys. zł jest to kwota netto czy brutto i kiedy którą z nich stosować dobrze wyjaśnia przewodnik po zmianach w kosztach podatkowych leasingu.
♦
By w pełnie zrozumieć ten mechanizm oraz zmiany w leasingu aut pobierz kalkulator, pozwalający oszacować koszty opłacalności samochodu osobowego w firmie będącego przedmiotem leasingu w 2020 r.
♦
Wzrost limitu amortyzacyjnego do wysokości 150 tys. zł pozwala firmom kupować lub kredytować droższe samochody. Przed rokiem 2019 przedsiębiorcy unikali zakupów aut premium na firmę w związku z limitem amortyzacji. Nie mogli bowiem „wrzucać” w koszty wydatków na zakup samochodów powyżej tego limitu, który wynosił wtedy 20 tys. euro (w przybliżeniu 80-90 tys. zł) Pozwalał na to tylko leasing. To się zmieniło. Warto jednak odnotować, że w 2020 r. tylko leasing umożliwia zaliczanie wartości auta w koszty dwa razy szybciej niż ma to miejsce przy kredycie czy zakupach gotówkowych. Ceni to sobie wielu przedsiębiorców. Zrozumieć tę zależność można łatwo porównując różne okresy leasingu w kalkulatorze zmian leasingu aut osobowych w Excelu.
♦
Analogiczny limit przy leasingu lecz już w wysokości 225 tys. zł objął auta elektryczne od 2019 r.
♦
W przypadku samochodów osobowych użytkowanych tylko służbowo – kosztami uzyskania przychodu będą w 100% wydatki eksploatacyjne np. na paliwo, autostrady, usługi serwisowe czy wymianę opon.
♦
W przypadku aut wykorzystywanych do celów mieszanych (tak służbowych, jak i prywatnych) nowe zasady w leasingu samochodów zaowocowały tym, że w 2020 r. do kosztów firmowych zaliczymy już 75% wartości wydatków eksploatacyjnych. I to bez względu na to czy auto wzięliśmy na kredyt, kupiliśmy za gotówkę i amortyzujemy je czy też skorzystaliśmy z leasingu (który pozwala zaliczać auto w koszty firmowe o wiele szybciej niż amortyzacja). Co istotne, bez znaczenia pozostaje w tym przypadku data zawarcia umowy na sfinansowanie auta. Zarówno ci, którzy zawarli umowy leasingowe czy kredytowe na auta przed rokiem 2019, jak i ci, którzy takie umowy zawrą objęci będą limitem 75%. Kierowanie się przy wyborze samochodu osobowego do firmy kwestią kosztów eksploatacyjnych nie ma zatem ekonomicznego uzasadnienia.
♦
Co chyba najważniejsze: w ramach nowych zasad leasingu, wydatki związane z opłacaniem rat leasingowych nie są objęte 75% limitem zaliczania do KUP pod warunkiem, że w racie leasingu nie ma ujętych również opłat eksploatacyjnych (np.: paliwo, wymiana opon albo serwis). W przeciwnym razie ta cześć raty leasingu (zawierająca np. opłatę za naprawę czy koszty opon) zostanie objęta limitem 75% ale sam koszt finansowania już nie! Raty leasingowe powinniśmy zatem dostawać na osobnej fakturze a koszty eksploatacyjne na osobnej.
♦
Jeśli na fakturze nie będzie wyszczególniona osobno rata dotycząca spłacania wartości samochodu i osobno rata za opłaty eksploatacyjne wtedy traktujemy taką sumaryczną ratę jako koszt finansowania, którego nie obowiązuje limit 75%.
♦
Od 2019 roku leasing auta tańszego niż 150 tys. zł (by wiedzieć czy Ciebie dotyczy kwota brutto czy netto pobierz kalkulator leasingu 2020 w Excelu) jest nadal bardzo opłacalnym podatkowo a przede wszystkim wygodnym rozwiązaniem. Mimo zmian w leasingu operacyjnym samochodów, wydatki związane z leasingiem auta osobowego o wartości do 150 000 zł nadal będą zaliczane w 100% do kosztów uzyskania przychodu!
♦
Leasing drogiego lub luksusowego auta (w cenie powyżej 150 tys. zł) stał się po zmianach podatkowych i tak jedynym wyjściem pozwalającym ustrzec się limitu amortyzacyjnego. W jaki zatem sposób można zaliczać w koszty całą lub znaczną część wartości luksusowego auta? W tym celu należy skorzystać z tzw. podwójnego limitu – najpierw biorąc auto w leasingu z wysoką kwotą wykupu, najlepiej opiewającą na kwotę równą lub niższą niż 150 000 zł a po wykupie amortyzując już auto w firmie. Sam leasing i sama amortyzacja wykupionego z leasingu auta są transakcjami podatkowo od siebie odrębnymi, co pozwala zastosować ten sam limit dwa razy.
♦
P.S. Jeśli ktoś by pytał czy leasing samochodu osobowego jest kosztem eksploatacyjnym? Odpowiadamy, że nie jest.