Nowe zasady leasingu 2019 “w pigułce”

Zmiany w leasingu operacyjnym samochodów osobowych oraz najmie długoterminowym aut, który – nota bene – jest specyficzną formą umowy leasingu operacyjnego auta osobowego, nastąpiły z dniem 1 stycznia 2019 roku.

Ustawowo podniesiono limit amortyzacji do wysokości 150 000 zł. Oznacza to, że w przypadku chęci nabycia (np. na kredyt lub za gotówkę) auta spalinowego lub hybrydowego przewyższającego swą ceną tę kwotę musimy uwzględnić go w szacunkach opłacalności. Pamiętajmy, że do końca 2018 r. limit ten wynosił 20 000 Euro.

W przeciwieństwie do lat ubiegłych, od roku 2019 limitem amortyzacyjnym objęty został leasing aut osobowych. Wcześniej objęty nim był tylko kredyt i zakupy za gotówkę. Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodu (KUP) możemy zaliczać wydatki leasingowe (np. wpłatę wstępną czy każdą ratę leasingową) tylko do wysokości tego limitu i w proporcji jego wartości do wartości auta.

Proporcję, o której mowa powyżej najlepiej wytłumaczyć na prostym przykładzie. Załóżmy, że firma wzięła w leasing samochód osobowy o wartości 300 tys. zł, czym przekroczyła dwukrotnie limit 150 tys. zł. Wtedy do KUP będzie mogła zaliczyć jedynie połowę (150 000 zł/300 000 zł = 1/2 = 50%) wydanej sumy na wpłatę inicjalną oraz połowę każdej z rat leasingowych. Także obowiązkowe przy leasingu ubezpieczenie AC, którego cena jest powiązana z wartością auta będzie musiała rozliczyć w ten sam sposób – czyli proporcjonalnie. Tak samo ubezpieczenie GAP. Natomiast ubezpieczenie obowiązkowe OC zaliczy już w 100% do KUP bez względu na wartość auta.

By w pełnie zrozumieć ten mechanizm oraz zmiany w leasingu aut pobierz kalkulator, pozwalający oszacować koszty samochodu osobowego w firmie będącego przedmiotem leasingu w 2019 r.

Wzrost limitu amortyzacyjnego do wysokości 150 tys. zł pozwala firmom kupować lub kredytować droższe samochody. Przed rokiem 2019 przedsiębiorcy unikali zakupów droższych aut na firmę w związku z limitem amortyzacji. Nie mogli bowiem „wrzucać” w koszty wydatków na zakup auta powyżej tego limitu, który wynosił wtedy 20 tys. Euro. Pozwalał na to tylko leasing. To się zmieniło. Jednak od 2019 r. tylko leasing pozwala na zaliczenie wartości auta w koszty dwa razy szybciej niż ma to miejsce przy kredycie czy zakupach na gotówkę. Ceni to sobie wielu przedsiębiorców. Zrozumiesz tę zależność porównując różne okresy leasingu w kalkulatorze zmian leasingu aut osobowych w Excelu.

Analogiczny limit przy leasingu lecz już w wysokości 225 tys. zł objął auta elektryczne od 2019 r.

W przypadku samochodów osobowych użytkowanych tylko służbowo – kosztami uzyskania przychodu będą w 100% wydatki eksploatacyjne np. na paliwo, autostrady, usługi serwisowe czy wymianę opon.

W przypadku aut wykorzystywanych do celów mieszanych (tak służbowych, jak i prywatnych) nowe zasady w leasingu samochodów 2019 zaowocowały tym, że do kosztów firmowych zaliczymy już 75% wartości wydatków eksploatacyjnych. I to bez względu na to czy auto wzięliśmy na kredyt, kupiliśmy za gotówkę i amortyzujemy je czy też skorzystaliśmy z leasingu, który pozwala zaliczać auto w koszty firmowe o wiele szybciej niż amortyzacja. Co istotne, bez znaczenia pozostaje w tym przypadku data zawarcia umowy na sfinansowanie auta. Zarówno ci, którzy mają już umowy leasingowe czy kredytowe na auta, jak i ci, którzy dopiero takie umowy zawrą objęci są obecnie limitem 75%. Kierowanie się przy wyborze samochodu osobowego do firmy kwestią kosztów eksploatacyjnych nie ma zatem ekonomicznego uzasadnienia.

Co chyba najważniejsze: w ramach nowych zasad leasingu od 2019 r. wydatki związane z opłacaniem rat leasingowych nie są objęte 75% limitem zaliczania do KUP pod warunkiem, że w racie leasingu nie ma ujętych również opłat eksploatacyjnych (np.: paliwo, wymiana opon albo serwis). W przeciwnym razie ta cześć raty leasingu (zawierająca np. opłatę za naprawę czy koszty opon) zostanie objęta limitem 75% ale sam koszt finansowania już nie! Raty leasingowe powinniśmy zatem dostawać na osobnej fakturze a koszty eksploatacyjne na osobnej.

Od 2019 roku leasing auta tańszego niż 150 tys. zł (by wiedzieć czy Ciebie dotyczy kwota brutto czy netto pobierz kalkulator leasingu 2019 w Excelu) jest nadal bardzo opłacalnym podatkowo a przede wszystkim wygodnym rozwiązaniem. Mimo zmian w leasingu operacyjnym samochodów ‚2019, wydatki związane z leasingiem auta osobowego o wartości do 150 000 zł nadal będą zaliczane w 100% do kosztów uzyskania przychodu!

Leasing drogiego lub luksusowego auta (w cenie powyżej 150 tys. zł) stał się po zmianach w leasingu ‚2019 i tak jedynym wyjściem pozwalającym ustrzec się limitu amortyzacyjnego. Zauważmy, że limit nie pozwala zaliczać wydatków powyżej tej kwoty do KUP. Jak zatem można zaliczać w koszty całą wartość luksusowego auta? W tym celu należy skorzystać z tzw. podwójnego limitu – najpierw biorąc auto w leasingu z wysoką kwotą wykupu a po wykupie amortyzując już auto w firmie. Sam leasing i sama amortyzacja wykupionego z leasingu auta są transakcjami podatkowo od siebie odrębnymi, co pozwala zastosować ten sam limit dwa razy.

P.S. Jeśli ktoś by pytał czy leasing samochodu osobowego jest kosztem eksploatacyjnym? Odpowiadamy, że nie jest.